IKLAN BERBAYAR

Nak tengok entry lama?? search je

Sunday, May 24, 2009

Penyesalan tak guna...

aku mmg tgh sedih time ni..skrg pkul 10.51 mlm..aku nk cerita pun tak tau nk start mana..tapi mmg aku rse sedih + menyesal...aku nk luah kan kt sini supaya aku ingat kejadian ni smp bile2..aku tak kan lupe benda ni jadi dlm hidup aku...

abah kandung aku skrg dok kt sg besar..mmg separuh dr hidup aku, aku dok ngan mama kt Gombak ni ngan babah..mmg dorg yg jaga aku smp la aku kawen sume dorg uruskan...aku malas nk cerita time aku kecik2...mmg aku malas nk ingat...tapi yg aku ingat lepas aku kawen, syarul yg selalu ajak aku gi umah abah...dia mmg tak bg aku putuskan hubungan tu...

2 tahun lepas, abah mintak tlg aku nk pinjam nama nk beli kete waja..nama dia blacklist..mmg mula tu syarul tak bg sbb takot ade prob kemudian hari..tapi aku nak jugak tlg sbb sian..so aku tlg la lepas setiap ari abah dok call aku nk suh2 gak aku guna nama aku..

selain tu jugak dlu aku ade kancil..lepas aku kawen, aku tak mampo nk bayar..so abah ckp dia nk pakai..so ok fine aku bg la dia...

so skrg ni pada dia ade 2 kete nama aku..so awal tahun ari tu aku & syarul mmg da decide nk cari tanah..so nnt2 bleh buat rumah..tapi bile pegi bank loan tak approve sbb aku ade 3 (termasuk myvi aku) kete so loan tak lepas..

so aku call la abah suh jual salah satu kete..so aku bg solution jual / tukar nama kete waja..sbb kancil tu da nk abis ujung bulan 12 ni..so ok la kan..syg plak kalo jual kancil tu...pastu dia ckp nnt dia cr org..so ok fine aku pun tak call dia sbb syarul suruh hold dulu smp dia abis exam...so senyap kesah tu...

pastu baru2 ni aku call bank, bank btau kancil 2 bulan sangkut & waja 1 bulan..aku call abah dia ckp nnt dia bayar..so aku bg solution jual kancil kalo tak mampo..sbb settlement ade dlm 4k++, so dia ckp dia nk 3k pun jadi la..dia suh aku jual la ikot brape rege pasaran...so ok fine aku ckp nnt aku tgkkan..siap aku tny takpe ke pakai 1 kete..dia ckp ok..aku ckp tq abah...

pastu patot pagi td (ahad) aku gi umah dia amik gambar kancil tu..tp tak jadi.so ptg tu aku sms suh dia byr tunggakan 2 bulan tu, nnt nxt month br pk pasal nk jual..pastu dia call aku ckp takmo jual.dia nk wat settlement bulan 7 sbb bini dia dpt duit 45k..so aku ckp ok la..tggu je la bulan 7...aku ingat tutup la kesah tu

pastu lepas maghrib dia sms aku ckp keciwa dgn sikap aku sbb dia ingat kan bleh harapkan aku tp jauh panggang dr api...aku mcm terkejut la..knape pulak..aku ckp terima kasih kalo abah pk camtu...aku suh dia pk balik...

pastu dia balas dia ckp dia da puas bersabar sbb kan kes yg aku suh dia jual kete awal tahun ari tu...dia ckp dia just pinjam nama aku jek bukan duit..ape dia ingat dia pinjam nama aku bleh la suke2 tak mo bayar??? dia suh aku sabar kalo ade pojek nk beli tanah tu..dia ckp dia hidup pun bukan lama so tggu dia mati baru aku beli tanah...aku mmg tak balas..sbb tak tau nk balas ape..

pastu dia sms lagi ckp dia pinjam 1 nama je (waja) kancil tu dia sambung tlg bayar je smp kan dia pernah exciden smp anak dia 2 org meninggal..mcm dia salah kan aku jek psl xciden tu..aku mmg terkejut smp mcm tu sekali dia anggap aku..padahal aku suh settlekan salah 1 jek..sbb aku nk capai impian aku...

lepas tu aku call la..aku suh syarul ckp sbb aku mmg tak bleh ckp..pastu dia ckp ko aku ngan syarul..padahal syarul tu punya la menantu yg baik..time dia exciden dulu sanggop ha syarul ulang alik ke sepital klang tgk dia..bwk blk umah kami pastu anta ke sg besar..sume kitorg uruskan..smp ati dia...dia ckp kt syarul "sbb ko sebok nk beli tanah la anak aku kaco hidup aku".
padahal syarul kalo ngan org tua mmg hormat gile ckp..aku mmg terkilan gile..

kkdg aku pk btol ke dia syg aku ikhlas?? ke sbbkan nk mintak tlg time susah..sbb mama, babah, mak mentua, abah mentua aku tak pernah nk mintak tlg benda2 cam tu...even abah syarul yg mmg nk sgt tukar kete tu pun tak sanggop nk mintak tlg anak...siap tanya lagi kt anak menantu ni ade duit ke?? ayat abah aku bile aku tny syg aku ke sbg anak?? dia ckp syg la sbb tu dia mintak tlg aku...

tapi aku mmg tkkan maafkan ape yg dia ckp kt syarul..aku mmg tak kan lupa...kalo kata dia nk buang aku dlm hidup dia pun aku tak rugi ape..sbb aku ade family yg mmg aku tau ikhlas syg kami berdua...aku tak malu nk cerita kan sume ni..sbb aku nk korg amik iktibar psl benda ni..jgn sekali2 bg family darah daging pinjam nama..aku mmg menyesal bile jadi benda ni...

aku tak tau la salah aku ke tak..tp mmgbenda ni buat aku down even syarul ckp bukan salah aku...aku malas nk ungkit pasal tanggungjawab dia ngan anak2..tu urusan dia ngan Allah..kalo dia rse dia tak hutang ape2 ngan kami anak2 dia fine! tapi mmg aku tak kan maafkan dia ape yg dia ckp kt suami aku...

aku jelaskan kt sini nape aku sebok kaco hidup dia suh jual salah 1 kete...aku nk beli tanah / rumah yg lebih besar..bile aku tny bank ngan gaji aku ni brape aku bleh pinjam..bank ckp dlm 115k jek..tapi dgn kalo da nama aku smp ade 3 kete mmg tak dpt la wey nk buat loan..so aku nk suh dia settle salah 1 kete tu..pastu aku akan slow2 pk pasal myvi tu..mungkin akan di jual jugak..so biar la nama aku jadi kete jek kt dia..senang aku nk buat loan..aku sanggop jual myvi tu kalo dia susah nk settlekan smp 2 kete..takpe..settle 1 jek..kancil pun tak pe..sbb kancil tu pun bukan byk lagi pun RM4k++ jek...so adilkan benda ni??? aku still pk psal dia..ye la takkan la nk smp dia jalan kaki kalo dua2 aku jual kan..aku bukan kejam sgt mcm dia yg pernah campak aku adik badik ngan beg plastik hitam kt umah mama...so korg rse aku ni derhaka ke???

21 comments:

cintaKusayangMu said...

adoi sedaih giler baca crite akk ni..
sabar kak...sabar...insyaAllah satu masa nnt Allah akan tunjukn mane baik mane xbaik kt dia..sabar ye

Diarihatiku1976 said...

syana.. sedih aar aku baca kisah ko ni... sampai gitu sekali ayah ko buat ekk... takpe syana.. ko sabar ekk... bab harta dan duit ni darah daging bole bergaduh syana.. sebab tu ko kena sabar... ya... try fikir nak buat cam ner yg terbaik...

Linda said...

Duit & Harta mmg boleh buat gaduh..tapi aku solute ko syana..ko bleh kire tabah la mengadap masalah macam ni..banyakkan sabar, solat istikarah...insyaAllah.Allah akan tunjukkan ko jalan yang paling baik...

Nurul Diana@Mama=Adam + Aidil + Ayra said...

alahai syana .. kita igt psl kes pinjam nama nieh .. naper lak sp syarul kena laks.. aku laks hanginnnn .. sowi yer kita nie mcm senasib .. kita igt kes pinjam nama ni dah settle ..syana ..skrg bank mmg lorat .. susah giler nk bg loan kalau kita ada 2-3 pinjaman .. bencikkk .. mcm kita alih2 buat loan dgn MBSB ..mhl skit tp puas hatiee

mama tisya said...

hah bab2 duit & harta ni tk kira darah daging sure gado ..aku pn ati2 gk dlm bab ni...nk2 kalo nk pinjam guna nama...sebab kena pk kemudian ari..hrp ko sbr la ngan apa yg dh berlaku...

::Kak Sambal:: said...

syana, sedihler baca kisah syana, lagi sedih kalo abah sendiri yg wat gitu kan...ejan pun skang tengah menanggung ape yg syana tanggung nie...ni pun tengah pening melayan perangai sepupu yg ntah ape2 coz ejan jadik penjamin die n die tak bayar loan...

++eden|essey++ said...

syana ako setuju, walaupun ade pertalian darah...jgn skali2 percaya...bab duit ni bleh manusia ilang rase hormat dan maruah...ako ingat lg abg ako buat kt mak ako...huhuhuhu...sedih wehhhh..

sabar erk syana....ko xkan rase rugi..ramai org sayang kn ko...xyah kesian2...hihii...hasut baek punyaaaaaaa...

wawa said...

ko mmg cekal la...kalau tak salah aku la - kakak ko mesti tak leh nak buat macam ni kan...so aku rasa abah ko mmg tak sedar tentang pengorbanan ko even bagi pinjam nama tu pun adalah sangat besar...

bawak bertenang la ekk...mudah2an ada jalan terbaik utk ko kang...

cik helena said...

Astagfirullahhalazim...kak..sumpah saya sedih..

kaksyana
maaf saya tatau pasal family akak,tu sebab sgt terkejut..betul manusia ni lain2..kisah2 hidup yg lain2.,kite tgk org gembire,,senang..dalam hati hanya kite dan Allah swt je tau..apa yg kite pernah alami..

saya dpt faham camane perasaan akak sekarang ni even saya tak pernah dibuat macam tu..lagi2 bile family @ DaRAH DAGING kite sendiri..sakit .sedih.kecewa..saya faham kak..

kak..harap sgt akak dpt hadapi dugaan ni sume..Allah uji akak sehebat ni sebab dia tau akak kuat n tabah untuk hadapi semua ni..be positif ye kak..semua yang terjadi antara sengaja @ tak.kita yang minta sebenarnya..dan dengan tu jugak kita kene minta pada DIA..saya ckp untuk diri sendiri jugak ni..

kak..saya anggap akak macam akak saya jugak,,sebab saya pun takde kakak..bile saya baca ni saya nangis,,seolah2 saya pon hadapi benda yang sama..saya imagine kan kalo saya di tempat kakak..


kak bersabar ye,,doa banyak2..saya pun sentiasa doakan akak..

saya ambil kata wiseman ''berterima kasih,memaafkan,bersyukur'',,

sayang kaksyana,.

Mya said...

huhu... sedih gila seh aku baca kisah ko ni..

aku hrp ko sabar eh.. aku caya cocoi mmg sorang menantu yang baik.. hukss..

tp betul ckp ko. bab duit ringgit walau sedara mmg belakang hari tak mustahil akan ada cerita tak elok.. sob sob..

Afne said...

bykkn bersabar ye syana. luah mati mak, telan mati bapak. duit ni dh mcm hantu, sedara mara pn blh gaduh2.

Liana Manjaku said...

Syana...Harap ko bertambah tabah yer...

payiet said...

Sabar beb, insyaallah sume nih ada hikmahnya. Insyaallah

~ Puan Yann @ Mamahulk said...

Syana.. aku tak tau nak ckp apa tau.. cuma aku harap ko sabar lah ye.. jgn buat tindakan terburu2 tau.. ko tengah marah tu...

aku tau ko cekal.. jgn susah hati.. kengkawan kat sini semua sayang kan ko...

azra said...

syana,sabo bebanyak ye..Allah 2 adil..stiap yg berlaku ade hikmahnye..ade org tue yg memang xnk mengaku salah..moga die sedar sebelum terlewat..

Anne Zain said...

sabo ar syana....mmg camni kalau dah melibatkan darah daging...tolak kanan salah..tolak kiri pon salah...nak taknak...kene gak hadapi..
apepon..aku doakan yg terbaik tuk ko ye!

Atie.Rashid said...

syana...ape yg aku boleh ckp ek????

aku tumpang sedih ngan cte ko...sbb aku alami nye tp bukan ngan ayah aku, adik badik ayah aku..dorg hina family aku..tp bende2 ni akan menjdikan kte lebih kuat dn tau keikhlasan seseorg....

apepun, aku nak ko besabar, jgn pk negatif,...buat yg terbaik tuk ko n syarul..kalau ko rase patut ko jual kete yang abah ko pki..ko jual...jgn ko pk psl die ..die xpnh pk pasal ko kan...ntah2 ade yang 'mencucuk'....biasela kan....

sabar banyak2 k....

Izza - Jiejah said...

sabar itu separuh daripada iman.

x reti nak komen lebih² sbb itu darah daging ko kan ,
anyway aku mmg setuju bab pinjam² nama ni ..sgt scary ok .

bleh putus sedara dibuatnya :((

Mamamanja said...

x sangka abah ko wat ko gitu...
bab pinjam nama ni... aku paham perasaan ko coz aku juga melaluinya.
skang nih aku yang kena bayo kat bank bulan2 selama 15 taun tuk setelkan 1 kete abang aku yg dibeli guna nama aku...waaaaaaaaaaaaa tensen ooooooooo. suh bayo balik kat aku bulan2 50 hengget pun x bayo nampaknya. selalu buat aku gaduh laki bini jerk bila citer menda nih

Unknown said...

La x sangka yer syana & phira ada 2 bapa. n paling sadis bc ayat last syana..korang & plastik hitam tuh...

bab2 duit nih mmg adik beradik pun boleh gaduh..

sabar ja lah...

I-sya said...

sedih lak baca cerita ni. tiap manusia di datangkan dengan ujian yg berbeza. ALLAH tahu kemampuan kita dan sbb itulah ujian tu utk kita.

~~salam kenal~~

## tgh berlari dlm blog awak nih. syiok la baca.